Saturday, April 17, 2010

Move Forward, Never Regret !




ENTRI 100417
Salam,

Semangat betul aku bangun awal hari ni, bukannya sebab selalu aku bangun lewat cuma selalunya waktu-waktu cuti aku akan tidur lepas subuh, hanya di kampus sahaja aku jarang tidur selepas subuh, kan kak syima? Hehe...

Indahnya hidup bermasyarakat, mempunyai kawan dan tiada permusuhan. Benarkah? Realitinya setiap kita pasti mempunyai musuh sedar atau tidak. Kerana kita bukannya sempurna. Kelebihan kita dipuji manakala kelemahan kita dikeji. Realiti dan norma kehidupan, tiada apa yang perlu dirisaukan. Anggaplah ianya undang-undang kehidupan.

Aku masih ingat lagi dalam kelas UNGS2040, pelbagai isu dibentangkan oleh pelajar. Aku memang respek pada budak-budak ni sebab pembentangan mereka memang bagus. Credit to them. Paling aku ingat seorang tu,

Ustz: xxxxx, you need to present today.
He: Ustaz, really?
Ustz: Why? you don't prepare? I have told you to prepare earlier.
He: Oh, it's ok sir. I can present now.
Ustz: You bring your book?
He: It's ok sir.

And i thought his presentation wouldn't be so interesting but i was wrong. His presentation wake me up ( my class was from 11.30-12.50 just so u know..hehe..).Apa pe pon, aku berterima kasih pada dia kerana mengejutkan aku dari 'lena'.

Seorang lagi walaupun aku tak berapa ingat mukanya tapi aku suka sangat pada presentationnya yang bertajuk " Islam Hadhari". Masih teringat ayat dia.

Uz : Personally, how did you find Islam Hadhari?
He: In my opinion, Islam Hadhari was a good approach by the ex-PM, but then at first when the concept was introduce, people from outside were saying " What is Islam Hadhari? Some kind a new religion or what? ". And me myself, i also thought the same things. But then when i made my research and findings, i realize that it wasn't a new religion after all, it's actually a new way of life. It's actually wants to submerge the islamic way of life into the Muslim life. But then, it turns out to be a joke because people were saying " It was good but it just some kind of a politics gimmick and it doesn't give positive perspective to the people ". And i eventually agree with their opinion and if only the concept of Islam Hadhari were implies differently maybe it can at least change the mindset of the Malaysian people.

He actually talks more but i just simplified from what i still remember. Aku sebenarnya mempunyai pendapat yang sama dengan dia jadi aku tidak terkejut apabila dia melontarkan pendapatnya tetapi pada masa yang sama aku terkejut kerana pemikirannya yang sama dengan aku. Apape pun, ianya menjadi salah satu pembentangan yang aku akan ingat kerana tajuknya yang mengesankan. ^_^

For me, Islam Hadhari is not a new religion, it's just an approach of more islamic way of life but how i just wish the approach was slightly different. Anyway, you're free to give your own opinion.

Kenapa agaknya aku sangat teringat tajuk ni? Sebab masa aku baca 'kitab hijau' untuk exam study circle 2, ada 2 text dalam kitab tuh yang aku agak terkejut, aku terfikir alahai study circle je pun kenapa sampai ada juga text ni. Nak tau text apa? Yang pertama, complete text of the Working Paper -The Way Forward presented by His Excellence YAB Dato' Seri Dr Mahathir Mohammed at the Malaysian Bussiness Council which empasize about the vision 2020 dan text yang kedua tentang Islam Hadhari.

Panjang gler dan aku terfikir " Serius diorg nak tanya mende alah ni dalam exam?Fuh!". Mula-mula aku baca juga, lama-lama aku skip, tak tahan panjang sangat. Huhu...Tapi aku perasan juga topik-topik untuk SCII ni memang agak mencabar minda sedikit, hurm...Apa pe pun aku puji silibus SCII tapi yagn teruk kami lah untuk study. Alhamdulillah exam hari tuh. Apap pe pun tunggu result, harap-harap ok la.

Sejak aku cuti aku dah lama tak baca surat khabar I Luv Islam sebab kat sini tak jumpa. Kat kampus senang je nak beli. Rindu pulak. Harap-harap dapat jumpa 'insan' yang sudi meminjamkan atau menjualkan kepada aku nanti isu-isu yang aku tertinggal tu. Insyallah...

Beberapa hari ni baru aku terperasan rupanya ada benda yang aku tahu tapi seringkali lupa. Perbezaan lelaki dan perempuan. Lelaki lebih senang memahami sesuatu yang bersifat 'direct' dan kurang putar belit kerana minda mereka berfikiran terus. Manakala perempuan pula lebih memahami sesuatu yang mempunyai maksud yang mendalam. Sebab itu perempuan lebih merasai teguran yang bersifat sinis daripada lelaki.

Bukan apa, aku dah lama tahu tapi tak teringat. Patutlah....takpe2...lepas ni aku dah tahu. Dengan lelaki tak perlu berbunga-bunga atau berputar belit, direct speaking. Dengan perempuan pula harus berlapik kerana sifat perempuan yang mudah tersentuh. Secara teorinya begitu la, secara praktikalnya aku sememangnya agak keras ayat aku dengan lelaki. Tidak kasar tetapi tidak lembut. Bunyinya memang tidak kasar tetapi aku memilih penggunaan perkataan yang agak keras.Bagaimana? Talk to me and you will see. Why? I got my own reason.

Aku teruja untuk belajar UNGS 2050 pula dan ustaz pilihan aku? Ustaz Aliza. Kenapa? Sebab venue dekat engine. Hehe...Dari UNGS 2030 sampai la UNGS 2040, venue sume kat ENGINE. Memang seronok. ^_^ Ustaz Syamsuddin Arif did a really good job and i expect more from Ustaz Aliza. But i'll just keep my expectation low but i heard everyone say he's good so i hope so.

Left with another week for the new semester to reopen and 3 days before the result out and also 4 days for the Web Based Add Drop, i'm hoping that 'my plan' can be finished. Everything need to be settle in 7 days, that's my target.

Insyallah, semoga semester baru menjadi pembakar semangat untuk mencapai kejayaan yang lebih untuk mendapatkan keredhaan Allah dan juga semoga semuanya berjalan lancar untuk result sem 2 ni. Biar apa sekali yang berlaku aku bersedia. Kegagalan adalah ujian bagiku dan kejayaan adalah pencetus semangatku. Yang mana satu terserah kepadaNya. Insyallah...everything will be alright...bersangka baik la dengan Allah.

1 comments:

Rue Anemone said...

all de best result ! hee~

klu de butang 'like' da tekan da :P