Sunday, February 14, 2010

Tetaplah hati ini

ENTRY 100214

Salam,
Akhirnya aku sudah sampai di mahallahku ini. Berbual-bual sebentar bersama rakan sejiranku, Q. Banyak yang dibualkan tapi rata-ratanya berkisar tentang kehidupan seharian kami. Setelah itu aku kembali ke bilik untuk mengemas apa yang patut walaupun baru beberapa hari aku tiada di sini.

Kadang-kala aku terfikir, dalam setiap hidup kita akan ada satu masa dan ketikanya di mana kita dengan sendirinya akan ingin mengubah diri kita. Perubahan ke arah kebaikan atau kejahatan...wallahualam...tapi sebaiknya biarlah ke arah kebaikan.

Bagi aku, setiap apa yang ditimpakan ke atas aku adalah ujian dariNya. Ujian itu berbeza-beza ke atas setiap orang. Mudah pada pandangan orang lain tapi berat bagi kita. Tapi Allah tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang di luar kemampuan kita kerana itu kitalah yang sebenarnya harus berubah untuk menyahut cabaran dan menempuhinya dengan penuh kesabaran.

Sebenarnya kita kadang-kadang tak pernah perasan yang sebenarnya penyelesaian atau jawapan kepada persoalan kita itu sebenarnya sangat dekat dengan kita. Hanya kita yang tidak pernah cuba untuk menyedarinya kerana mata hati kita terlalu buta untuk menyedari kerana telah dikaburi dengan persoalan-persoalan yang sering kali menerjah fikiran dan hati nurani ini.

Seringkali juga kita sering ingin menggapai apa yang sebenarnya terlalu jauh tapi mengabaikan apa yang sebenarnya terlalu dekat dengan kita. Alpa dan leka seringkali menghantui. Manusia biasa, lemah dalam memerhatikan dan menganalisa apa yang terjadi. Kerana itu kita memerlukan cahaya petunjuk untuk membimbing kita supaya tidak tersesat dan terus leka diulit alam fantasi.

Semua yang kita lakukan hendaklah demi untuk mendapatkan keredhaanNya. Insyallah jika kita ingin mendapatkan keredhaanNya, Allah akan membantu kita. Tetaplah pada jalan yang benar kerana sesungguhnya inilah jalan yang terbaik untuk ku. Alhamdulillah..aku telah menemui apa yang aku inginkan. Mungkin agak sukar untuk dicapai dan mungkin juga apa yang aku inginkan itu sebenarnya bukanlah apa yang aku inginkan tapi di waktu dan ketika ini, aku yakin itulah sebenar-benar keinginanku.

Tetap dan berpegang teguh pada hati yang benar, Insyallah..

*Entri kali ini lebih bersifat monolog dalaman sebenarnya dan ianya lebih kepada tersurat dan tersirat. Jika ada yang memahami, fahamilah ia kerana maknanya yang tersirat bukan tersurat. Jika ada yang kurang faham, fahamilah ia kerana maknanya yang tersurat bukan yang tersirat. Assalamualaikum....

0 comments: